Lappalainen toteaa haastattelussa, että pienenä yllätyksenä tuli, ettei hankkeessa kehitetty virtuaalistudioratkaisu poikinut Joulupukki TV:lle kovin paljoa B2B-mahdollisuuksia Pohjois-Suomessa. Joulupukki TV ei juurikaan päässyt tekemään virtuaalistudioprojekteja yrityksille Lapissa, sillä kysyntää ei valitettavasti maakunnassa juuri ollut.
– Hankkeen jälkeen pääsimme tekemään muutamia pieniä juttuja, mm. hirsitalovalmistajalle ja matkailukohteille. Se haaste täällä Lapissa oli, että sitä kysyntää virtuaalistudio-osaamiselle ei hirveästi ollut B2B -puolella. Etelä-Suomessa tilanne olisi varmasti ollut hieman toisenlainen, Lappalainen sanoo.
Toinen haaste oli teknologioiden yhteensovittamisessa. Kun Youtube suositteli Santatelevision videoille Ultra HD -ominaisuutta, ei hankkeen SmartSet-virtuaalistudiotekniikka tukenut tätä ominaisuutta. Lappalaisen mielestä SmartSet-kokonaisuutta olisi voitu kehittää hankkeen jälkeen, mutta lopulta se jäi aika marginaaliseksi yrityksen tulevassa toiminnassa.
Koronapandemia rajoitti yrityksen mahdollisuuksia tehdä innovatiivista tuotekehitystä virtuaalistudiopuolella. Lisäksi hankkeessa kehitetty SmartSet-tekniikka ei enää juuri palvele yrityksen tarpeita:
– Se teknologia, jota käytettiin neljä-viisi vuotta sitten, on jo osittain vanhentunutta, ja nyt on sitten muut tuotteet, joilla tehdään virtuaalistudiojuttuja. Hanke kuitenkin opetti meitä paljon siinä, miten voimme hyödyntää virtuaalistudioteknologioita – ja niistä opeista on vieläkin iloa, sanoo Lappalainen.